Την αναστολή εφαρμογής, για τους δήμους της χώρας, του νόμου 4412/2016 για την ανάθεση και εκτέλεση των δημοσίων συμβάσεων ζητά η ΚΕΔΕ έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2017 και σε κάθε περίπτωση μέχρι την έκδοση του συνόλου των υπουργικών αποφάσεων και προεδρικών διαταγμάτων που προβλέπονται από τις εξουσιοδοτικές διατάξεις και των διευκρινιστικών εγκυκλίων και υποδειγμάτων εγγράφων, που προβλέπονται από τον ίδιο το νόμο, δεδομένου ότι έχουν εντοπιστεί ήδη αρκετές ασάφειες για την εφαρμογή του.
Το θέμα συζητήθηκε κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ, όπου διαπιστώθηκαν τα εξής:
- Ο νόμος κινείται σε θετική κατεύθυνση (ομοιογενές θεσμικό πλαίσιο για όλους τους φορείς του δημοσίου, ενίσχυση διαφάνειας, περιορισμός των εγγράφων) αλλά σε αρκετά σημεία είναι δυσνόητος και περιέχει ασάφειες (π.χ. άρθ. 118 περί διαδικασιών απ’ ευθείας αναθέσεων τεχνικών έργων, μελετών και συναφών υπηρεσιών), με παραπομπές σε άλλα νομοθετήματα και πρόβλεψη για έκδοση ΥΑ και Π.Δ/των, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση, κυρίως για τις διαδικασίες που αφορούν σε συμβάσεις κάτω των κοινοτικών ορίων.
- Επιπλέον οι πάρα πολλές μεταβατικές διατάξεις και η διαφορετική ημερομηνία έναρξης διατάξεων, οδηγούν σε σίγουρη αποτυχία εφαρμογής του νόμου, όπως συνέβη και με τον ν.4281/2014. Δεν προκύπτει σαφώς η έναρξη εφαρμογής ορισμένων διατάξεων, οι οποίες δεν συμπεριλαμβάνονται στο άρθρο 379 ούτε όμως και στις μεταβατικές του άρθρου 376, ενώ είναι αδύνατον να εφαρμοστούν από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου (8/8/2016) δεδομένου ότι δεν έχουν συσταθεί ακόμη οι δομές που απαιτούνται για την εφαρμογή των νέων διατάξεων (βλέπε παρ. 5 & 6 του άρθρου 118 σύμφωνα με τις οποίες για την εφαρμογή των διατάξεων αυτών πρέπει να συγκροτηθεί στη Γενική Γραμματεία Υποδομών του Υπ. Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Κεντρικό Ηλεκτρονικό Σύστημα Κληρώσεων, μέσω του οποίου θα διενεργούνται οι κληρώσεις και να εκδοθεί η ΥΑ της παρ.6 με την οποία θα διευκρινίζονται τα θέματα λειτουργίας τους συστήματος, διασύνδεσης με το ΚΗΜΔΗΣ κ.λπ.).
- Επίσης δεν διευκρινίζονται πολλά θέματα όπως και πάλι στο άρθρο 118 και στην παρ.5, η οποία προβλέπει κατώτατο αριθμό υποψηφίων εγγεγραμμένων στο κατάλογο. Σε περίπτωση μη εγγραφής τριών ενδιαφερομένων σημαίνει ότι ο φορέας δεν μπορεί να κάνει χρήση του δικαιώματος απ’ ευθείας ανάθεσης – λόγω ποσού – ή μπορεί να προβεί σε ανάλογη εφαρμογή της διαδικασίας των παραγράφων 1-4 του ίδιου άρθρου, που αφορά σε προμήθειες και λοιπές υπηρεσίες.
- Δεν έχει ληφθεί υπόψη η ιδιαιτερότητα των δήμων και των αρμοδιοτήτων των οργάνων τους (Δήμαρχος, Οικονομική Επιτροπή), που έχουν θεσμοθετηθεί μέσα από την ειδική νομοθεσία (ν.3463/2006 – ΔΚΚ, ν.3852/2010 –Καλλικράτης) και η διατύπωση των διατάξεων του νόμου, που αναφέρεται σε υπηρεσίες της αναθέτουσας αρχής, δημιουργούν ασάφεια ως προς την συνέχιση άσκησης των αρμοδιοτήτων των οργάνων αυτών, με αποτέλεσμα να υπάρξει πρόβλημα ερμηνείας και κατά συνέπεια ακυρότητα διαδικασιών.
Για όλους τους παραπάνω λόγους το ΔΣ της ΚΕΔΕ:
Ζητά την αναστολή εφαρμογής, για τους δήμους της χώρας, του νόμου 4412/2016 έως 31/12/2017και σε κάθε περίπτωση μέχρι την έκδοση του συνόλου των υπουργικών αποφάσεων και προεδρικών διαταγμάτων που προβλέπονται από τις εξουσιοδοτικές διατάξεις και των διευκρινιστικών εγκυκλίων και υποδειγμάτων εγγράφων, που προβλέπονται από τον ίδιο το νόμο.
Επίσης κρίνει αναγκαία τη νομιμοποίηση, με νομοθετική ρύθμιση, όλων των πράξεων που έχουν διενεργηθεί από τους δήμους για την ανάθεση δημόσιας σύμβασης από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου (8/8/2016), οι οποίες τυχόν δεν έχουν εφαρμόσει τις νέες διατάξεις αφού είναι αδύνατο να προσαρμόσουν οι υπηρεσίες τις διαδικασίες τους, λόγω της πολυπλοκότητας και των ασαφειών του νόμου.
Τέλος συστήνει ομάδα εργασίας, η οποία θα ασχοληθεί με τη συλλογή ζητημάτων προς διευκρίνιση και προτάσεων για ειδικότερα θέματα, που αφορούν στους δήμους σε σχέση με το νέο θεσμικό πλαίσιο και η οποία θα προβεί στην διατύπωση ολοκληρωμένων προτάσεων προς τους αρμόδιους φορείς, με σκοπό να συμπεριληφθούν στο δευτερογενές δίκαιο ή σε διατάξεις νόμου και θα μεριμνήσει για την οργάνωση τόσο εκπαιδευτικών σεμιναρίων προς τις υπηρεσίες των δήμων για την ορθή εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου όσο και για την λειτουργία help desk στα γραφεία της ΚΕΔΕ για την παροχή υποστήριξης στους δήμους κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου.