Γ. Πατούλης, Πρόεδρος Κ.Ε.Δ.Ε. : Με διάλογο και συνεννόηση θα δώσουμε λύση στο ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων της Αττικής.
Η αποστολή από την Περιφερειάρχη Αττικής κα Ρένα Δούρου ενημερωτικού σημειώματος προς τους Δημάρχους της Αττικής, για να δικαιολογήσει τις πολιτικά απαράδεκτες μεθοδεύσεις της μετά την πρόσφατη απόφαση που αφορά την μεταφορά αρμοδιοτήτων του ΕΔΣΝΑ στην Περιφέρεια , δημιουργεί ακόμη περισσότερα ερωτηματικά σχετικά με τις πραγματικές της προθέσεις, στο ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων του Λεκανοπεδίου.
Υποχρεώθηκε η κα Δούρου να αλλάξει τακτική στην επικοινωνία της με τους Δημάρχους
Είναι ξεκάθαρο καταρχήν οτι η κα Δούρου υποχρεώθηκε να αλλάξει την στρατηγική που μέχρι σήμερα ακολουθούσε στην επικοινωνία της με τους Δημάρχους, τους οποίους αγνοούσε συστηματικά, συμπεριφερόμενη ως “μικρή Πρωθυπουργός” . Η αποστολή ενημερωτικού σημειώματος είναι αποτέλεσμα της πίεσης που της άσκησε η Κ.Ε.Δ.Ε. μέσω της Προέδρου της Γιώργου Πατούλη, με την ανακοίνωση που εξέδωσε αμέσως μόλις έγινε γνωστή η πολιτική της μεθόδευση στο Δ.Σ. του ΕΔΣΝΑ. Ενώ σημαντικό ρόλο στην αλλαγή τακτικής της έπαιξαν τόσο οι αντιδράσεις των εργαζομένων στην Αυτοδιοίκηση , όσο και η επιστολή διαμαρτυρίας του Δημάρχου Φαλήρου Διονύση Χατζηδακη. Αποδεικνύεται ότι το ενιαίο και αρραγές μέτωπο της Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού και των εργαζομένων στους Δήμους, παρά την “παραφωνία” του Προέδρου της ΠΕΔΑ κ. Σαράντη, μπορεί να σταθεί εμπόδιο στα σχέδια αυτών που επιθυμούν την απαξίωση του θεσμού της Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης.
Δεν υπηρετείται το κύρος του θεσμού της Αυτοδιοίκησης, με αποφάσεις στα όρια της νομιμότητας
Παρά τα όσα αναφέρει στο σημείωμά της η κα Περιφερειάρχης, η πρόσφατη απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ για τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων του ΕΔΣΝΑ στην Περιφέρεια Αττικής δημιουργεί σοβαρά ερωτηματικά . Κι επιβεβαιώνει αυτό που εδω και μήνες λέει η Κ.ΕΔ.Δ.Ε., ότι είναι άμεση ανάγκη να λυθεί ο γόρδιος δεσμός της εμπλοκής των Περιφερειών σε μια σειρά από ζητήματα, ανάμεσα στα οποία είναι και τα ζητήματα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Είναι δικαιολογημένη η οργή των Δημάρχων και γίνεται ακόμη πιο δικαιολογημένη, όταν λαμβάνονται αποφάσεις σαν αυτή της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ. Η οποία αποφάσισε να μεταφέρει στην Περιφέρεια Αττικής ξαφνικά και εν κρυπτώ, στα μέσα του Αυγούστου, χωρίς καμία διαβούλευση με τους Δήμους, τις αρμοδιότητες επικαιροποίησης, θεώρησης και έγκρισης των μελετών τριών μεγάλων έργων διαχείρισης απορριμμάτων.
Και εμμένουμε στην άποψη μας έχοντας ισχυρή νομική τεκμηρίωση, με μια απόφαση στα όρια της νομιμότητας.
Θεωρεί η κα Δούρου ανίκανο τον ΕΔΣΝΑ και το προσωπικό του;
Στο πολυσέλιδο ενημερωτικό σημείωμά της, η κα Περιφερειάρχης δεν απαντά πρώτα από όλα άμεσα στο απλό ερώτημα: Θεωρεί ότι οι υπηρεσίες του ΕΔΣΝΑ δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στα παραπάνω καθήκοντα; Γιατί κρίθηκε αναγκαίο να γίνει αυτή η μεταφορά στην Περιφέρεια; Ζητήθηκε από τις αρμόδιες διευθύνσεις να γίνουν οι συγκεκριμένες ενέργειες και αν ναι πότε και ποιες απαντήσεις δόθηκαν; Οι απαντήσεις επείγουν διότι ο ΕΔΣΝΑ έχει σημαντική εμπειρία σε έργα διαχείρισης απορριμμ. ﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽ατικης έργων στο ΕΣΠΑ εεσάτων και σημαντικό στελεχιακό δυναμικό. Η παράκαμψη των καθ’ ύλην αρμόδιων υπηρεσιών ανοίγει μια επικίνδυνη πρακτική για το μέλλον του ΕΔΣΝΑ.
Ποιο είναι το σχέδιο της κας Δούρου; Η συγκέντρωση των μεγάλων έργων για τα απορρίμματα στην Περιφέρεια και η “λάντζα”, μαζί με το “λογαριασμό”, στους Δήμους και τους δημότες μας;
Το σημείωμα της κας Περιφερειάρχου δεν απαντά επίσης και σε μια σειρά ακόμη ερωτήματα, όπως:
· Πως είναι δυνατόν να συζητάμε εδώ και 18 μήνες για την ανάγκη αποκεντρωμένης διαχείρισης, να εκπονούνται τοπικά σχέδια, να ωθούνται οι Δήμοι προς την προετοιμασία έργων και προτάσεων για χρηματοδότηση και ξαφνικά, χωρίς καμία ενημέρωση των Δήμων, να μεταφέρονται οι αρμοδιότητες προετοιμασίας των τριών πλέον κοστοβόρων έργων στην Περι. ﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽ατικης έργων στο ΕΣΠΑ εεσφέρεια Αττικής;
· Πως είναι δυνατόν να μιλά η κα Δούρου για “νέο, οικονομικά και οικολογικά δίκαιο και βιώσιμο, με δημόσιο χαρακτήρα, αποκεντρωμένο μοντέλο διαχείρισης των απορριμμάτων της Αττικής” και εν μία νυκτί να καταργείται η αποκέντρωση, να μην ερωτούνται καν οι Δήμοι για την μεταφορά αρμοδιοτήτων και να περνάει ο έλεγχος έργων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στην Περιφέρεια;
· Αν αυτή η πολιτική συμπεριφορά δεν αποτελεί έμπρακτη απαξίωση του ρόλου και του κύρους των Δήμων και των αιρετών τους εκπροσώπων, πως αλλιώς μπορεί να χαρακτηρισθεί; Ποιους κοροϊδεύει η κα Περιφερειάρχης; Πως είναι δυνατόν από τη μια να μιλά για αποκέντρωση και από την άλλη να προωθεί τον ακόμη μεγαλύτερο συγκεντρωτισμό και τον άμεσο έλεγχο των σημαντικών δημόσιων έργων στη διαχείριση των απορριμμάτων;
· Τελικά η καθυστέρηση που υπάρχει όλους αυτούς τους μήνες από την πλευρά της Περιφέρειας, αυτό το στόχο υπηρετούσε; Τον έλεγχο των μεγάλων έργων και τη διαχείριση των δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ;
· Θα μας πει επιτέλους η κα Δούρου αυτό που αποφεύγει να απαντήσει , παρά τις επαναλαμβανόμενες ερωτήσεις μας; Που προβλέπει στο σχέδιο της ότι θα κατασκευαστούν οι εγκαταστάσεις διαχείρισης των απορριμμάτων, οι οποίες είναι απαραίτητες; Ο προηγούμενος σχεδιασμός υποτίθεται ότι απορρίφθηκε από την ίδια. Ο νέος τι εκπλήξεις κρύβει για τους κατοίκους της Αττικής; Τελικά θα γίνουν οι εγκαταστάσεις στην Κερατέα και το Γραμματικό; Τι θα γίνει με τη Φυλή; Έχει αποφασίσει να υλοποιήσει όσα η ίδια απέρριπτε τους προηγούμενους μήνες και φοβάται να πάρει το πολιτικό κόστος;
Προσχηματική η δικαιολογία για τις προθεσμίες του ΕΣΠΑ
Η επίκληση στο σημείωμα και η “δικαιολογία” ότι όλα αυτά γίνονται λόγω των επειγουσών διαδιακασιών ένταξης των έργων που αφορούν τα απορρίμματα στο ΕΣΠΑ είναι τελείως προσχηματική. Καταρχήν, όπως προκύπτει και από την ανακοίνωση της Περιφέρειας, η υποχρέωση υποβολής προτάσεων χρηματοδότησης στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ είναι γνωστή από τις 28.4.2016. Γιατί έπρεπε να περάσουν 3 ολόκληροι μήνες απραξίας και να φτάσουμε τελευταία κυριολεκτικά στιγμή να δρομολογήσουμε μεταφορά αρμοδιοτήτων; Από ανικανότητα και διαχειριστική ανεπάρκεια ή από σκοπιμότητα άμεσου ελέγχου των έργων; Επιπλέον, τα τρία αυτά έργα είναι γνωστά εδώ και καιρό, γιατί δεν ξεκίνησαν εγκαίρως οι προετοιμασίες για την υποβολή προτάσεων χρηματοδότησης; Τελικά, μήπως το σχέδιο ήταν η συγκέντρωση των μεγάλων έργων για τα απορρίμματα στην Περιφέρεια και η “λάντζα”, μαζί με το “λογαριασμό”, στους Δήμους και τους δημότες μας;
Η κυρία Δούρου είναι πάνω από την Κυβέρνηση; Υπάρχει συνολικός εθνικός σχεδιασμός ή ο καθένας κάνει ότι θέλει;
Επισημαίνουμε ότι ο “σχεδιασμός Δούρου” βρίσκεται σε εξέλιξη την ίδια ακριβώς περίοδο που το ΥΠ.ΕΣ. προωθεί σχέδιο νόμου για την αναδιάρθρωση των φορεών διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΦοΔΣΑ), με κεντρικό άξονα την δυνατότητα των δήμων να δημιουργούν δικούς τους φορείς διαχείρισης , χωρίς υποχρεωτικές εντάξεις σε περιφερειακούς φορείς. Καθώς και να αναλαμβάνουν εξ’ ολοκλήρου τις δραστηριότητες διαχείρισης απορριμμάτων, όπως άλλωστε προβλέπει και ο πρόσφατος Εθνικός Σχεδιασμός.
Η ΚΕΔΕ έχει ως κεντρική στρατηγική της κατεύθυνση στο ζήτημα αυτό ότι η θεσμική αρμοδιότητα στη διαχείριση των Αστικών Στερεών Αποβλήτων είναι ευθύνη της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης, η οποία και εισπράττει από τους πολίτες ανταποδοτικά τέλη για τις υπηρεσίες διαχείρισης που παρέχει.
Εύλογα λοιπόν αναρωτιόμαστε, η κα Δούρου δρα μόνη της; Είναι πάνω από την Κυβέρνηση και τον Εθνικό Σχεδιασμό; Της έχει δώσει κάποιος νομιμοποίηση να παρακάμπτει τους Δήμους; Ας μας απαντήσει κάποιος από την Κυβέρνηση , υπάρχει τελικά εθνικός σχεδιασμός για τη διαχείριση των απορριμμάτων , ή ο καθένας και η καθεμιά κάνουν ότι θέλουν;
Στους Δήμους η διαχείριση των απορριμμάτων
Τα όσα έγιναν στον ΕΔΣΝΑ επιβεβαιώνουν τη βασική ανάγκη που έχει υπογραμμίσει σε πολλές περιπτώσεις η Κ.Ε.Δ.Ε.. Την ανάγκη να απεγκλωβιστεί πλήρως η διαχείριση των απορριμμάτων από τα γρανάζια της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης και να αφεθεί στους Δήμους, που σηκώνουν το βάρος και το κόστος της καθημερινής διαχείρισης και δεν μπορούν να βρίσκονται αντιμέτωποι για τα οποία δεν φέρουν ευθύνη.
Στα πλαίσια αυτά, είναι άμεση ανάγκη:
1. Οι δήμοι ή οι διαδημοτικές συνεργασίες να μπορούν, εφόσον το θέλουν, να εκτελούν το σύνολο των εργασιών διαχείρισης όπως προβλέπονται στον Εθνικό Σχεδιασμό (ενότητα 3.9, Καταμερισμός Αρμοδιοτήτων και Υποχρεώσεων), είτε στα πλαίσια Περιφερειακού ΦοΔΣΑ είτε στα πλαίσια πολλών ΦοΔΣΑ σην ίδια περιφέρεια.
2. Να τροποποιηθούν οι νόμοι 4071 και 4042 και όλες οι σχετικές διατάξεις έτσι ώστε να εναρμονίζονται με τον Καταμερισμό Αρμοδιοτήτων και Υποχρεώσεων του ΕΣΔΑ.
3. Να καταργηθεί άμεσα το υβρίδιο του διβαθμιδικού φορέα διαχείρισης στερεών αποβλήτων, που όχι μόνο δεν έχει προσφέρει λύσεις αλλά αντίθετα έχει βραχυκυκλώσει πολλές προσπάθειες. Η κατάργηση του διβαθμιδικού φορέα στην Αττική είναι προϋπόθεση για τη δρομολόγηση των απαιτούμενων λύσεων και την αποφυγαδιεξόδων. ή των διαφαινόμενων αδιεξόδων.
4. Οι σχεδιασμοί και η υλοποίηση έργων να αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα των δήμων και των σχετικών διαδημοτικών συνεργασιών, χωρίς την εμπλοκή των Περιφερειών, που μόνο προβλήματα έχει δημιουργήσει.
Ώρα για διάλογο και συνεννόηση
Η κατάσταση με τα απορρίμματα της Αττικής είναι οριακή. Είναι επιβεβλημένη ανάγκη να αποφασίσουμε όλοι μαζί οι αρμόδιοι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης το πώς θα διαχειριστούμε αποτελεσματικά το συγκεκριμένο ζήτημα. Αν δεν υπάρξει διάλογος και συνεννόηση και δεν δρομολογηθούν άμεσα συγκεκριμένες θεσμικές παρεμβάσεις , οι πολίτες της Αττικής θα ζήσουν οριακές καταστάσεις.
Δεν πρέπει να επιτρέψουμε το Λεκανοπέδιο να μετατραπεί σε Νάπολη, για να εξυπηρετηθούν πολιτικές φιλοδοξίες ή επιχειρηματικά συμφέροντα.
Η Κ.Ε.Δ.Ε. απαιτεί έργα και όχι λόγια. Είμαστε σε θέση να δώσουμε λύση στο πρόβλημα κι αν χρειαστεί , θα την επιβάλλουμε. Κανένας, ούτε η κα Δούρου, δεν είναι πάνω από τους πολίτες του Λεκανοπεδίου.