Γ. Πατούλης, Πρόεδρος της ΚΕΔΕ: ««Η κυβέρνηση είτε δεν ξέρει είτε δεν θέλει να νομοθετήσει αποτελεσματικά. Η Αυτοδιοίκηση ενωμένη διεκδικεί πόρους και αρμοδιότητες μέσα από ένα νέο αποκεντρωμένο κράτος που θα φέρει την ανάπτυξη στη χώρα»
Υπερψηφίστηκε κατά πλειοψηφία το ψήφισμα του Ετήσιου Τακτικού Συνεδρίου της ΚΕΔΕ το οποίο πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα το διάστημα από τις 3 έως και σήμερα 5 Δεκεμβρίου.
Στο ψήφισμα επισημαίνεται πως είναι επιτακτική η ανάγκη αλλαγής της οργάνωσης του Κράτους και των θεσμών του και υπογραμμίζεται ότι στο πλαίσιο μιας Νέας Διοικητικής Μεταρρύθμισης, είναι αναγκαίο να καταστεί η πρωτοβάθμια και η δευτεροβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση βασικός πυλώνας για την παραγωγική ανασυγκρότηση και την ανάπτυξη της χώρας.
«Το ψήφισμα είναι ένας συγκερασμός των αποφάσεων που έχουμε λάβει στα ετήσια και στα θεματικά μας Συνέδρια όπως και των πάγιων θέσεων της ΚΕΔΕ οι οποίες συνάδουν και με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα» επισήμανε ο κ. Γ. Πατούλης στην ομιλία του, υπογραμμίζοντας χαρακτηριστικά: «Η Αυτοδιοίκηση ενωμένη και πιο ώριμη από ποτέ υψώνει τη φωνή της και διεκδικεί οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια, μέσα από ένα νέο αποκεντρωμένο μοντέλο διοίκησης του κράτους. Οφείλουμε να αφήσουμε κατά μέρος τις κομματικές ταυτότητες και να μιλάμε μόνο αυτοδιοικητικά».
«Η κυβέρνηση είτε δεν ξέρει είτε δεν θέλει να νομοθετήσει αποτελεσματικά»
«Δεν ευθυνόμαστε εμείς ούτε πρέπει να έχουμε ενοχές που δεν έγιναν οι μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται για την αναπτυξιακή επανεκκίνηση της χώρας. Δεν νομοθετούμε εμείς» τόνισε ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ και πρόσθεσε: «Η κυβέρνηση έχασε μία μεγάλη ευκαιρία να κάνει τομές με αναπτυξιακό πρόσημο και να μπει επιτέλους το εθνικό πάνω από το κομματικό συμφέρον. Αγνόησε την Αυτοδιοίκηση και τώρα προσπαθεί με μερεμέτια να διορθώσει τη ζημιά, αλλά τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί είναι πολύ σοβαρά. Δεν έδειξε καμία διάθεση να προχωρήσει σε αναπτυξιακές τομές και αυτή τη νομοθετική της ατολμία και αδράνεια την πληρώνουν οι πολίτες. Όπως πληρώνουν και την ανεπάρκεια των διοικήσεων κάποιων Περιφερειών οι οποίες εξάντλησαν το έργο τους σε ατελείωτες προγραμματικές αλλά σε καμία δράση ουσίας. Το συμπέρασμα λοιπόν που βγαίνει είναι είτε ότι δεν ξέρουν είτε ότι δεν θέλουν να νομοθετήσουν αποτελεσματικά».
Τι ζητά η Αυτοδιοίκηση Α΄ Βαθμού
Ειδικότερα το ετήσιο συνέδριο της ΚΕΔΕ ζητά την αντικατάσταση του νόμου «Κλεισθένη» στη βάση της πρότασης της ΚΕΔΕ, την οποία επαναφέρει για συζήτηση, για τη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Διοίκησης και την αναβάθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς ο Κλεισθένης, όπως τονίζει «δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο τη λειτουργία του κράτους και της Αυτοδιοίκησης».
Σε ότι αφορά στη Συνταγματική Αναθεώρηση, προτείνει την αναθεώρηση των άρθρων 101 και 102 και συμπληρωματικά των άρθρων 43,56,76,78 και 98 του Συντάγματος, ενώ σχετικά με τα οικονομικά των ΟΤΑ προτείνονται μεταρρυθμίσεις στρατηγικού χαρακτήρα, που σε συνδυασμό με το σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός Ολοκληρωμένου Τοπικού Αναπτυξιακού Προγράμματος, μπορούν να δημιουργήσουν ευνοϊκό οικονομικό και επενδυτικό πλαίσιο για την ανάπτυξη της χώρας, στη νέα δεκαετία.
Επιπρόσθετα, μεταξύ άλλων, ζητούνται η εφαρμογή του Ν. 3852/2010 και η αποκατάσταση της νομιμότητας στην απόδοση των ΚΑΠ, γενναία αύξηση της ΣΑΤΑ και απόδοση όλων των παρακρατηθέντων πόρων από τους ΟΤΑ, δημοσιονομική αποκέντρωση και μεταφορά του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας στου δήμους, μετεξέλιξη του ΤΠκΔ σε Δημοτική Τράπεζα, διατήρηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά.
Ειδική αναφορά γίνεται και στην καταστατική θέση των αιρετών, ζητώντας μεταξύ των άλλων οριστική επίλυση μισθολογικών και ασφαλιστικών θεμάτων, τις ειδικές άδειες για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, θωράκιση έναντι υπηρεσιακών μεταβολών, κατάργηση της διάταξης του άρθρου 20 του ν.4387/2016 αναφορικά με την περικοπή στο 100% της σύνταξης των συνταξιούχων –αιρετών για όσο διάστημα διατηρούν την ιδιότητα του αιρετού.
Επίσης ζητείται η άμεση νομοθετική αντιμετώπιση επειγόντων ζητημάτων όπως η παράταση της χρονικής ισχύος του προληπτικού ελέγχου, παράταση της άδειας λειτουργίας των δημοτικών παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών, η εκκαθάριση των δαπανών των ΟΤΑ, η καταβολή των αναδρομικών σε όλους τους εργαζόμενους των δήμων και επιχορήγηση των δήμων με το σύνολο της σχετικής δαπάνης που προκύπτει.
Στο πλαίσιο αυτό το Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο του 2018 της ΚΕΔΕ καλεί την Κυβέρνηση και τα Πολιτικά κόμματα να υιοθετήσουν τις θέσεις και τις προτάσεις της, που άλλωστε βασίζονται στον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας και γενικότερα στο ευρωπαϊκό κεκτημένο, και να διατυπώσουν εξειδικευμένες προτάσεις ενόψει της συζήτησης για την αναθεώρηση του συντάγματος, για την ενίσχυση της αποκέντρωσης, ώστε να μπορέσει η Ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση να συμβάλλει αποτελεσματικά στην παραγωγική ανασυγκρότηση και ανάπτυξη της χώρας και στην κοινωνική αλληλεγγύη και συνοχή.
Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο του ψηφίσματος με τις αναλυτικές θέσεις και προτάσεις της ΚΕΔΕ
Αξίζει να σημειωθεί ότι ξεχωριστό κείμενο θέσεων κατέθεσαν ο Δ. Μπίρμπας, Επικεφαλής της Παράταξης «Ριζοσπαστική Αυτοδιοικητική Πρωτοβουλία» και η Ελ. Παντελάκη εκπρόσωπος της παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση». Παρών ψήφισε ο Γ. Ιωακειμίδης, Επικεφαλής της Παράταξης «Νέα Αυτοδιοίκηση» ενώ το ψήφισμα καταψήφισε Α. Κανταράς, εκπρόσωπος του «Συντονισμού Αιρετών».
=================================
ΨΗΦΙΣΜΑ ΕΤΗΣΙΟΥ ΤΑΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ 2018
της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας
Αθήνα, 3–5 Δεκεμβρίου 2018
Η πρωτοφανής κρίση που βιώνει η χώρα μας θέτει επιτακτικά το ζήτημα αλλαγής της οργάνωσης του Κράτους και των θεσμών του. Στο πλαίσιο μιας Νέας Διοικητικής Μεταρρύθμισης, είναι αναγκαίο να καταστεί η πρωτοβάθμια και η δευτεροβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση βασικός πυλώνας για την παραγωγική ανασυγκρότηση και την ανάπτυξη της χώρας, αλλά και γνήσιος θεσμικός εκφραστής ενός νέου Κράτους κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής.
Για το λόγο αυτό ως Γενική Συνέλευση της ΚΕΔΕ αποφασίζουμε :
1ο. Υιοθετούμε την «ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΚΕΔΕ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ με στόχο την Ανάπτυξη της Χώρας και τη Βελτίωση των Υπηρεσιών στους Πολίτες».
2ο. Για τα επίκαιρα και τα άμεσης προτεραιότητας ζητήματα αποφασίζουμε τα ακόλουθα.
Προτείνουμε την αναθεώρηση των άρθρων 101 και 102 και συμπληρω-ματικά των άρθρων 43, 56, 76, 78 και 98 του Συντάγματος με βάση τις ακόλουθες κατευθύνσεις :
Ο Νόμος 4555/2018 («Κλεισθένης») δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ούτε στις προσδοκίες που καλλιεργήθηκαν στα δύο χρόνια που διήρκεσε ο διάλογος :
Το Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο επαναφέρει την «ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΚΕΔΕ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (Μάιος 2018)», την οποία έγκαιρα υπέβαλε η ΚΕΔΕ στην Κυβέρνηση και τα Πολιτικά κόμματα.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, λόγω της δημοσιονομικής προσαρμογής, έχει υποστεί τις μεγαλύτερες μειώσεις από οποιονδήποτε άλλον φορέα της Γενικής Κυβέρνησης.
Οι ΟΤΑ δεν μπορούν να απορροφήσουν άλλες μειώσεις και απαιτούν :
Το Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ προτείνει μεταρρυθμίσεις στρατηγικού χαρακτήρα στα οικονομικά της Τ.Α., που σε συνδυασμό με το σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός Ολοκληρωμένου Τοπικού Αναπτυξιακού Προγράμματος, μπορούν να δημιουργήσουν ευνοϊκό οικονομικό και επενδυτικό πλαίσιο για την ανάπτυξη της χώρας, στη νέα δεκαετία.
Δημοσιονομική αποκέντρωση και μεταφορά του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας στους Δήμους.
Για να ενισχυθεί η οικονομική αυτοτέλεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι απαραίτητη η φορολογική αποκέντρωση με μεταφορά δυναμικών φορολογικών εσόδων, κατοχύρωση σαφούς φορολογικής ελευθερίας αλλά και αρμοδιοτήτων στους ΟΤΑ. Παράλληλα απαιτείται η δημιουργία ενός εξισορροπητικού αναδιανεμητικού μηχανισμού που θα αμβλύνει τις δημοσιονομικές ανισότητες των Δήμων της χώρας.
ΟΙ ΔΗΜΟΙ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΤΟΠΙΚΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
Η πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση, ως γνήσιος θεσμικός εκφραστής ενός νέου Κράτους κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής έχει αποδείξει έμπρακτα ότι στηρίζει και υλοποιεί σειρά κοινωνικών προγραμμάτων και δράσεων με κύριους αποδέκτες των πολύτιμων αυτών υπηρεσιών, σχεδόν το σύνολο του πληθυσμού της χώρας.
Για να πετύχει η χώρα μας την αποτελεσματικότητα που έχουν οι κοινωνικές δαπάνες στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, απαιτούμε το σύνολο της κοινωνικής πολιτικής, με τους αναλογούντες πόρους και το αντίστοιχο προσωπικό, να περάσει στους Δήμους.
Προκειμένου οι Δήμοι να αναλάβουν τη διοίκηση του Τοπικού Κοινωνικού Κράτους, εκτός από τη μεταφορά των συγκροτημένων δομών και των αρμοδιοτήτων θα πρέπει να διασφαλισθεί η διατηρησιμότητα όλων των Κοινωνικών Δομών και Υπηρεσιών από Ευρωπαϊκούς και Εθνικούς πόρους :
– με την κατασκευή των νέων τοπικών κοινωνικών υποδομών (Παιδικών σταθμών, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ–ΜΕΑ, ΚΗΦΗ κλπ),
– με την εφαρμογή όλων των Κοινωνικών Προγραμμάτων από τον αντίστοιχο Δήμο ή με διαδημοτική συνεργασία ή/και με άλλους τοπικούς κοινωνικούς φορείς υπό την αιγίδα του Δήμου,
– με τη διασφάλιση της συγχρηματοδότησης των δημοτικών κοινωνικών δομών και προγραμμάτων και της απασχόλησης του προσωπικού τους και τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των δημοτικών κοινωνικών δομών.
Σχετικά με τα θέματα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και Προαγωγής της Υγείας προτείνουμε :
Για τα Άτομα με Αναπηρία απαιτούνται:
Όσον αφορά την Προώθηση της Απασχόλησης, απαιτούμε θεσμικό και προγραμματικό πλαίσιο διασφάλισης του ρόλου των Δήμων στην εξειδίκευση και εφαρμογή των πολιτικών απασχόλησης και ειδικότερα:
Σχετικά με την Κοινωφελή Εργασία ζητούμε την επίσπευση των διαδικασιών έναρξης των σχετικών προγραμμάτων.
Όσον αφορά την Κοινωνική Οικονομία προτείνουμε:
– τη δημιουργία «εργαλειοθήκης» για την καλύτερη διαχείριση και ανάπτυξη της Κοινωνικής Οικονομίας και πρόβλεψη mentoring και training για τις Κοινωνικές Επιχειρήσεις,
– την αντιμετώπιση των εκκρεμών ζητημάτων : Δημόσιες Συμβάσεις με τις Κοινωνικές Επιχειρήσεις, συμμετοχή των Νομικών Προσώπων των ΟΤΑ στο πλαίσιο της κοινωνικής οικονομίας,
– την άμεση χρηματοδοτική ενίσχυση της Κοινωνικής Οικονομίας, ώστε να αρχίζει να πλησιάζει τα επίπεδα στα οποία κινείται σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Η δραματική μείωση της ΣΑΤΑ δεν επιτρέπει ούτε καν τη στοιχειώδη συντήρηση και επισκευή των υποδομών των Δήμων με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλος κίνδυνος για την απαξίωσή τους και να δημιουργεί προβλήματα στην οικονομική και κοινωνική ζωή πολιτών και επιχειρήσεων. Παράλληλα, οι τοπικές αναπτυξιακές παρεμβάσεις των Δήμων καθίστανται ακόμα δυσχερέστερες λόγω έλλειψης χρηματοδοτικών πόρων.
Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή ενός Ολοκληρωμένου Τοπικού Αναπτυξιακού Προγράμματος θα αποτελέσει το κατάλληλο χρηματοδοτικό πλαίσιο για να απελευθερωθούν οι αναπτυξιακές δυνατότητες κάθε τόπου και να αξιοποιηθούν τα τοπικά συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση γνωρίζει καλύτερα από κάθε άλλον, λόγω της εγγύτητας με τους πολίτες, τα προβλήματα και τις δυνατότητες της οικονομίας. Δεν διεκδικεί τίποτα επιπλέον. Με το βλέμμα της στο μέλλον, συντονίζει σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, εθνικά και κοινοτικά προγράμματα και υποχρεώσεις της Κεντρικής Κυβέρνησης –που είναι ατάκτως ειρημένα δεξιά και αριστερά– με στόχο την κινητοποίηση πόρων, τη συνέργεια και τη συνεργασία που θα αποφέρουν μεγαλύτερα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα και θα υποστηρίξουν την υλοποίηση της ΠΡΟΤΑΣΗΣ της ΚΕΔΕ.
Στόχος του Ολοκληρωμένου Τοπικού Αναπτυξιακού Προγράμματος είναι η υποστήριξη των Δήμων για την ομαλότερη και αποτελεσματικότερη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που προτείνει η ΚΕΔΕ, η ενίσχυση της τοπικής ανάπτυξης, η άμβλυνση των τοπικών–χωρικών ανισοτήτων, η περαιτέρω προώθηση της διαφανούς και αποτελεσματικής λειτουργίας των Δήμων, καθώς και της διαδημοτικής συνεργασίας.
Το Ολοκληρωμένο Τοπικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθεί από :
Οι αιρετοί των ΟΤΑ ανήκουν στο πολιτικό προσωπικό της Πολιτείας και δικαιούνται τη συνδρομή των όρων απρόσκοπτης άσκησης του λειτουργήματός τους, ώστε να διευκολύνεται η ελευθερία δράσης και η πρωτοβουλία τους, τόσο σε επίπεδο λειτουργικό, όσο και σε νομικό και οικονομικό επίπεδο.
Αρχή της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ είναι να ισχύουν για όλους τους αιρετούς της Κεντρικής Διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης οι ίδιοι κανόνες, όσον αφορά στα θέματα της καταστατικής θέσης, τα ασφαλιστικά, τα οικονομικά, τα συνταξιοδοτικά, τα δικονομικά κλπ. Έως ότου, όμως, η Πολιτεία αποδεχθεί και εφαρμόσει την παραπάνω αρχή, απαιτούμε τα ακόλουθα :
Η ΚΕΔΕ, λαμβάνοντας υπόψη τη γεωμορφολογία της χώρας και τα δεκάδες μικρά νησιά στα πελάγη της απαιτεί, εδώ και δεκαετίες, από τις εκάστοτε Κυβερνήσεις, χωρίς όμως να έχει ποτέ εισακουστεί, να υπάρχει πρόβλεψη και ειδικές διατάξεις για όλες τις δημόσιες πολιτικές, όταν αυτές νομοθετούνται στη Βουλή, ώστε να βρίσκουν εφαρμογή και στους μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς Δήμους.
Στο μεταξύ και προκειμένου να ενισχυθούν το ταχύτερο δυνατό διοικητικά, τεχνικά και οικονομικά, προτείνουμε και διεκδικούμε τα εξής:
8.1. Παράταση της χρονικής ισχύος του προληπτικού ελέγχου
Ζητούμε τη συνέχιση του προληπτικού ελέγχου των ενταλμάτων των Δήμων από το Ελεγκτικό Συνέδριο, σε προσυμβατικό στάδιο, διότι η κατάργησή του από 01.01.2019 θα δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στους Δήμους, δεδομένου ότι οι υπόλογοι θα βρίσκονται σε καθεστώς ανασφάλειας και φόβου για καταλογισμό.
Για την Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει προτεραιότητα η συνεργασία με το Ελεγκτικό Συνέδριο προκειμένου να τηρούνται οι αρχές της νομιμότητας και της διαφάνειας.
Παράλληλα βέβαια πρέπει να εξασφαλίζεται η ταχύτερη και αποτελε-σματικότερη διαδικασία στην έκδοση των αποφάσεων.
8.2. Παράταση άδειας λειτουργίας των δημοτικών παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών
Ζητούμε την παράταση της άδειας λειτουργίας των υφιστάμενων δημοτικών παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών μέχρι 31/12/2019, σύμφωνα με τις ομόφωνες αποφάσεις του ΔΣ της ΚΕΔΕ.
8.3. Ο ΦΠΑ στα νησιά
Ζητούμε την υιοθέτηση μόνιμων μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στον ελληνικό νησιωτικό χώρο.
8.4. Αγροτικές αποζημιώσεις
Ζητούμε άμεσα από την κυβέρνηση να λάβει μέτρα για το τεράστιο πρόβλημα που προέκυψε με την επαναοριοθέτηση των παραγωγικών περιοχών, τις αποζημιώσεις και τις επιλέξιμες για συγχρηματοδότηση περιοχές της χώρας, γιατί πλήττονται δραματικά οι παραγωγοί πολλών και μειονοτικών περιοχών και η χώρα θα αντιμετωπίσει τεράστιο πρόβλημα στον πρωτογενή τομέα.
8.5. Εκκαθάριση των δαπανών των ΟΤΑ
Με τη διάταξη του άρθρου 204 του Νόμου 4555/2018 («Κλεισθένης») ο Δήμαρχος παύει να έχει την ιδιότητα του εκκαθαριστή των δαπανών και του εντολέα πληρωμών. Η ιδιότητα αυτή ανατίθεται με την εν λόγω διάταξη στον Προϊστάμενο των Οικονομικών Υπηρεσιών ή στα ιεραρχικώς υφιστάμενα όργανα που εξουσιοδοτούνται από αυτόν.
Ζητούμε την κατάργηση της διάταξης αυτής και την επαναφορά των προηγούμενων διατάξεων, δεδομένου ότι οι Οικονομικές Υπηρεσίες είναι υποστελεχωμένες και η ανωτέρω διάταξη θα δημιουργήσει σύγχυση, καθυστερήσεις και τελικά τεράστια προβλήματα στην οικονομική λειτουργία των Δήμων.
8.6. Δημόσιες Συμβάσεις
Οι διαδικασίες ανάθεσης από τους Δήμους και τα νομικά πρόσωπα αυτών συμβάσεων έργων, μελετών, προμηθειών και υπηρεσιών διέπονται πλέον από το Νόμο 4412/2016. Η ΚΕΔΕ, με στόχο την αποτελεσματική εφαρμογή του Νόμου στην Τ.Α., έχει ζητήσει να ληφθεί υπ’ όψιν η ιδιαιτερότητα των Δήμων (χωρίς φυσικά να δημιουργείται ένα παράλληλο θεσμικό πλαίσιο όπως π.χ. αποτελούσε ο ΕΚΠΟΤΑ).
8.7. Καταβολή αναδρομικών (Δώρα Πάσχα – Χριστουγέννων – Επίδομα Αδείας)
Άμεση αντιμετώπιση του σοβαρού προβλήματος καταβολής των αναδρομικών (Δώρα Πάσχα – Χριστουγέννων – Επίδομα Αδείας) σε όλους τους εργαζομένους των δήμων με νομοθετική ρύθμιση και επιχορήγηση των δήμων με το σύνολο της σχετικής δαπάνης που προκύπτει.
Το Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο του 2018 της ΚΕΔΕ καλεί την Κυβέρνηση και τα Πολιτικά κόμματα να υιοθετήσουν τις θέσεις και τις προτάσεις της, που άλλωστε βασίζονται στον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας και γενικότερα στο ευρωπαϊκό κεκτημένο, και να διατυπώσουν εξειδικευμένες προτάσεις ενόψει της συζήτησης για την αναθεώρηση του συντάγματος, για την ενίσχυση της αποκέντρωσης, ώστε να μπορέσει η Ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση να συμβάλλει αποτελεσματικά στην παραγωγική ανασυγκρότηση και ανάπτυξη της χώρας και στην κοινωνική αλληλεγγύη και συνοχή.